Cum au eșuat YouTube și alte platforme în a opri propaganda chinezilor pe internet: cazul genocidului anti-uiguri

de: Ciprian Ioana
29 06. 2021

Mai multe clipuri de propagandă chineză circulă la liber pe internet și YouTube, iar giganții din social media nu dau semne că ar putea stopa acest lucru.

O analiză Washington Post arată cum mii de clipuri de propagandă chineză pentru mușamalizarea genocidului anti-uiguri circulă pe rețelele de socializare. Internetul e acaparat, încet, dar sigur, și de mesajele pe care Guvernul chinez le-ar vrea răspândite în spațiul public și mai ales în Occident.

E adevărat că aceste filmări nu sunt asumate direct de guvernul chinez, dar îți sare imediat în ochi faptul că, intenționat sau nu, contrazic realitatea din teren.

În centrul atenției e provincia Xinjiang, unde milioane de membri ai comunității musulmane uigure au fost deportați, închiși, torturați și uciși într-o campanie denunțată de presa occidentală. YouTube și alte platforme de socializare nu dau semne că ar înțelege gravitatea fenomenului.

YouTube și alții, impasibili în fața propagandei chineze

Unul dintre clipuri e intitulat „Suntem foarte liberi” și e filmat în provincia Xinjiang din nord-vestul Chinei. „Suntem foarte liberi acum”, este un altul. „Suntem foarte, foarte liberi aici”, spune un al treilea.

Acestea și alte mii de alte clipuri fac parte dintr-o campanie a statului chinez de mușamalizare a genocidului cultural contra uigurilor comis de regimul președintelui Xi Jinping. Oricât de stângace pot părea de la depărtare aceste demersuri, ele tot înfiorătoare rămân – și constituie în continuare o amenințare pentru cei expuși celui mai mare pericol, scriu jurnaliștii americani.

The New York Times și ProPublica au dezvăluit această operațiune a guvernului de influențare într-o investigație publicată săptămâna trecută, care a depistat peste 3.000 de clipuri distincte infiltrate pe site-uri americane precum YouTube și Twitter.

Neputință sau rea-voință?

În China, guvernul a reușit să manipuleze opinia publică prin echivalentul digital al forței brute: producție amplă și rapidă de conținuturi urmată de promovarea amplă și rapidă a acestora pe canalele interne.

Acum regimul acționează și dincolo de granițe, postând clipurile pe YouTube, amplificându-le pe Twitter printr-o rețea de conturi conectate și diseminându-le și mai departe cu ajutorul oficialilor chinezi, al presei de stat și al altor personaje naționaliste cu numeroși abonați.

Absența etichetării, spontaneitatea mimată și simpla cantitate a mostrelor unice de conținut creează dificultăți platformelor dispuse să eradicheze manipularea – YouTube a declarat că clipurile nu-i violează regulamentul, potrivit G4Media, care citează traducerea Rador.

China face tot posibilul pentru a-și ține expatriații și studenții din străinătate legați în continuare de aparatul ei de cenzură, prin intermediul unor servicii media sociale controlate precum WeChat.